Maldegem –

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start op 3 december met de werken om alle vier de middenbermen op de N49 tussen het Schipdonkkanaal en de lichten aan de Koning Albertlaan definitief dicht te maken.

Concreet gaat het om de middenbermen aan het kruispunt van de N49 met de Passiedreef en de Vakebuurtstraat, het kruispunt met de Oostdreef en het kruispunt met Zoetendaele. Ook de doorsteek aan De Hoeve wordt afgesloten. “De middenberm wordt aangepast en definitief vervangen door een grasberm. Op het laatste kruispunt wordt de vangrail doorgetrokken.”

“Door de gevaarlijke linksafbewegingen onmogelijk te maken, wordt de N49 daar een pak veiliger”, zegt Sylvie Syryn, communicatieverantwoordelijke bij Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen.

Klaar voor kerstvakantie

De werken starten op maandag 3 december en zullen een drietal weken duren. “Het verkeer op de N49 kan langs de werfzone rijden, maar zal over één rijstrook beschikken in plaats van twee. Dit geldt voor beide richtingen.

Zodra de werken starten, zal de N49 kruisen op de vier punten niet langer mogelijk zijn. Tijdens de werken, die klaar zijn voor de kerstvakantie, geldt een snelheidsbeperking van 70 kilometer per uur”, klinkt het.

Het verkeer zal dus vanaf 3 december op dat stuk van de expresweg vanuit de zijstraten voortaan verplicht rechtsaf moeten afslaan.

Vanop de N49 zal men ook enkel rechts kunnen afslaan naar de zijstraten. Wie bijvoorbeeld van tuincentrum Bomberna weer richting Eeklo wil rijden, heeft twee opties: doorrijden op de N49 richting Knokke en omkeren aan de lichten van Middelburg of via de Vakebuurtstraat richting Maldegem rijden en aan de lichten op de N49 linksaf slaan.

De werken passen net zoals de aanleg van de tunnel in Balgerhoeke binnen de omvorming van de N49 tot een autoweg.

Parallelwegen

“De combinatie van traag lokaal en snel doorgaand verkeer, de vele kruispunten en de doorsteken zonder voorsorteerstroken leiden vandaag tot onveilige situaties. Bij de ombouw wordt het lokale en doorgaande verkeer gescheiden.”

“Voor het lokale verkeer bouwt AWV parallelwegen langs de N49. Alle kruispunten en rechtstreekse aansluitingen zullen verdwijnen en de N49 zelf wordt een snelweg”, besluit Syryn.

Categorieën: Radio AKTieF

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.