Aanleg van Ring laat veel langer op zich wachten dan tot nu werd gedacht

Het zou nog wel ettelijke jaren kunnen duren vooraleer in de buurt van de Leikensweg de aanleg van de Ring begint. Foto: emv

Eeklo –

“De voltooiing van de Ring is pas tegen 2030 voorzien.” Deze zin uit het beoordelingsverslag van het mobiliteitsplan zorgde maandagavond voor heel verbaasde blikken in de gemeenteraad. Schepen van Mobiliteit Christophe De Waele suste de bezorgde raadsleden: “Dit moet je met een korreltje zout nemen.”

Het was toch even schrikken toen eerst Marc Windey (SMS) en daarna ook Lut De Jaeger (Groen) en Hilde Lampaert (N-VA) die bewuste passage uit het beoordelingsverslag van het mobiliteitsplan opdiepten. Even voordien had schepen De Waele (Open VLD) trots het “goedgekeurde mobiliteitsplan” ter definitieve stemming aan de raad voorgelegd.

“Als dat klopt, dat de Ring pas in 2030 zou klaar zijn, dan gaan we toch niet nog eens twaalf jaar wachten om een steen te verleggen op de doortocht”, vroeg raadslid Windey.

“Ik wist niet wat ik las”, vulde raadslid De Jaeger aan. “Bovendien staan nog enkele andere heikele opmerkingen in het verslag. Zo heeft de auditeur het bijzonder lastig met de ‘selectieve bereikbaarheid’ van het centrum. Dit is veel te vaag, de auditeur pleit om het verkeer over de Markt volledig te laten verdwijnen om autoluwe zones met veel terrassen en beleving te creëren.”

Maar dat was dan weer tegen de zin van raadslid Lampaert, die gruwde van een volledige ‘knip’ waarbij geen doorgaand verkeer meer mogelijk zou zijn en een onbereikbare Markt. Nog voor de installatie van het nieuwe bestuur blijkt nu al dat dit een heet hangijzer is en blijft.

Symbolische datum

Schepen van Mobiliteit Christophe De Waele tilde niet zo zwaar aan die datum in het verslag: “Dat is een datum die symbolisch gekozen werd, die moet je met een korreltje zout nemen. We gaan met de nieuwe bestuursploeg mobiliteitscommissies oprichten en iedereen hierbij betrekken. Als alle neuzen in dezelfde richting staan, dan is mijn planning realistischer. Einde studie in 2019, dan onteigenen tot 2021 en in 2022 start van de werken”, zegt de schepen.

Over de aanpak van de doortocht was De Waele voorzichtiger. Die is eigendom van het Vlaams Gewest, aanpassingen zullen in onderling overleg moeten gebeuren, maar hij ziet toch enkele verkeersveilige maatregelen mogelijk.

INFO

INFO

Categorieën: Radio AKTieF

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.