Eeklo – Stad en AZ Alma willen dat meer vrouwen “naar hun borsten laten kijken”

In de maand oktober zet Eeklo massaal in op de opsporing van borstkanker door tal van initiatieven aan te bieden, onder meer in samenwerking met AZ Alma en de Economische Raad. Streefdoel is een respons voor een mammografie van 75 procent bij de vrouwen tussen 50 en 69.

Vrouwen tussen 50 en 69 jaar worden door het Vlaams Bevolkingsonderzoek Borstkanker aangemaand om tweejaarlijks een kwaliteitsvolle en kosteloze screeningsmammografie te laten nemen. “In Eeklo ging 53 procent van de vrouwen in op deze uitnodiging”, zegt schepen van Gezondheid Rita De Coninck (CD&V+).

“Dat betekent dus dat bijna de helft van de doelgroep zich niet laat screenen, en daar willen we iets aan doen. We lanceren een warme oproep en bieden tal van activiteiten aan om toch die stap te zetten.”

Perfect behandelbaar

“53 procent is eigenlijk jammerlijk weinig”, zegt ook dokter Muriel Thienpont, oncoloog in AZ Alma. “In 90 procent van de gevallen is borstkanker perfect behandelbaar en een geneesbare ziekte, op voorwaarde dat we er tijdig bij zijn. Als er iets voelbaar is in de borst, kan het al te laat zijn. Daarom moeten we mikken op zeker 75 procent van de vrouwen tussen 50 en 69 die een mammografie laten nemen.”

De aftrap van de reeks activiteiten wordt al volgende zaterdag, tijdens de Dag van de Klant gegeven. Lotjen, het halfnaakte beeldje met de parmantige borstjes krijgt voor de gelegenheid een behaatje aangepast. Ook de andere, tientallen Lotjen-beeldjes worden zaterdag tentoon gesteld op de Markt en krijgen een roze tintje.

“Borstgebakjes”

“De handelaars helpen massaal mee om deze actie te ondersteunen”, zegt Nicole De Munter, voorzitter van de Economische Raad. “Enkele bakkers maken borstgebakjes, in de winkels worden sensibiliseringsflyers uitgedeeld in de vorm van bladwijzers en de dameskledingzaken en lingeriewinkels hangen campagne-etiketjes aan de kledij.”

Het is ook uitkijken naar de beha-slingers die zowel op de Markt als in het Atrium (inkomhal) van AZ Alma zullen worden opgehangen. Zowel de stad als het ziekenhuis zamelden massaal veel oude beha’s in en konden er een heel lange ketting mee maken.

AZ Alma is, naast Logo Gezond+, een belangrijke partner van de stad in deze campagne. Het ziekenhuis organiseert een dansinitiatie voor onco-patiënten en hun gezin, een medidatie-initiatie, een voorleesmoment met kinderboekenschrijfster Natalie Slosse, een ontspannende kennismaking met oncologische revalidatie, een rondleiding op de dienst medische beeldvorming, kookworkshops door een onco-diëtiste,…

INFO

Meer info op www.eeklo.be/borstkankeropsporing

BRON: www.nieuwsblad.be

Related posts