Assenede – Door alle trends én vier ramkraken heen: deze zaak kleedt al dertig jaar de man

Ze worden zeldzaam: winkel-boetieks die het al dertig jaar uitzingen. Kovaloff Men presteert het in Assenede én blijft bloeien en groeien. “Sinds het Gentse circulatieplan hebben we er zelfs klanten bij”, zegt Koen Gijs.

Kovaloff is de familienaam van de Russische mama van Koen Gijs, die in 1969 met haar eigen kledingwinkel startte in de Hoogstraat in Assenede. In haar vrouwenboetiek was er ook een hoekje voor mannen.

“Ma zei op een moment: waarom beginnen we niet iets aparts voor heren?” In 1987 volgde zoon Koen die wijze raad, eerst met een winkel in Assenede, daarna met een tweede boetiek in Waarschoot. Koen Gijs: “In 2009, door de dorpskernvernieuwingen in beide gemeenten, zijn we verhuisd. Jaren daarvoor zag ik in Frankrijk al dat winkels zich concentreerden net buiten het dorp, langs invalswegen, makkelijk bereikbaar, en met voldoende parking. Door één winkel te openen centraliseerden we ook onze collecties op één plaats.”

Gijs heeft nog geen moment spijt van de verhuizing naar de Stoepestraat in Assenede. “De dorpskernen lopen leeg. Om te kunnen overleven in een klein dorp als Assenede moesten we weg uit het centrum. Iedereen verklaarde mij zot. Wat ging ik doen op Stoepe? Tot ze zagen dat mijn parking nooit leegstond. Mannen hebben geen goesting meer om uren te gaan shoppen in Gent.”

Collecties uit Italië

“Sinds het circulatieplan zien we ons klantenbestand nog groeien”, zegt Koen Gijs. “Mannen houden van doelgericht shoppen. Ze willen snel bediend zijn. Op twintig minuten ben je hier buiten, met de glimlach. En ze mogen gezien worden. Veel collecties haal ik in Italië: unieke dingen, geen merkkledij die je overal tegenkomt.”

Service is al dertig jaar hét codewoord van Kovaloff. “Als klanten een broek willen, geef ik meteen de juiste maat. Na dertig jaar zie je dat wel. Elke donderdag zijn we open tot tien uur ‘s avonds, en dat werkt. Ik weet: als hier iemand om kwart na negen de parking oprijdt, is het om te kopen, niet om naar de etalage te kijken. Met onze bar voor klanten is het hier op donderdagavond ook altijd gezellig: tien uur wordt al gauw elf uur of half twaalf. Omdat er donderdag laatavondshopping is, kan ik een dag extra sluiten. Dat geeft mij ruimte om beurzen te bezoeken en collecties en trends te spotten in het buitenland.”

Koen Gijs, die zijn succes mee dankt aan dochters Eline en Amelie en medewerkster Delphine, moest als zaakvoerder ook al wat klappen incasseren. “Die vier ramkraken: twee in de Hoogstraat, twee hier op Stoepe: je wil het niet meemaken. Maar die tegenslagen maken je wel sterker. We kijken de toekomst dan ook vol vertrouwen tegemoet. “

Webshops

“Webshops? In Nederland, die altijd jaren voor staan op ons, is het online gebeuren al aan het afzwakken. Mensen willen weer voelen wat ze kopen. Op de tijd die ze verliezen om kleren die toch niet hun ding zijn of niet passen, terug naar de post te brengen, zijn ze hier al gekleed.”

“Soms krijg ik wel eens de vraag waarom ik niets voor dames begin. Maar je moet doen waar je goed in bent. Ik ben niet voor de combinatie heren-dames. Mannen voelen zich hier thuis. Passen doen ze vaak gewoon in de winkel, niet in de paskamers: het zijn hier toch allemaal mannen onder elkaar. Ik wil nog tien jaar verder doen. Misschien nemen de dochters daarna wel over, of beginnen ze een tweede zaak: een Kovaloff aan de andere kant van de expresweg, waarom niet?”

Kovaloff Men opendeurt tot en met 1 oktober. Vandaag zaterdag en zondag is er een modeshow om 15.30 uur. Iedereen wordt getrakteerd op een hapje en een drankje.

BRON: www.nieuwsblad.be

Related posts