Assenede – Zeppelin opent knuffelboerderij voor kinderen met beperking

Het gaat hard voor De Zeppelin, de nieuwe provinciale school voor buitengewoon onderwijs in Assenede. Vanaf 1 september kunnen ook kinderen met een verstandelijke beperking er terecht. De school wil zelfs al uitbreiden, met een knuffelboerderij.

Het eerste schooljaar in een nieuw schoolgebouw zit er nog niet op, of De Zeppelin maakt al nieuwe plannen. De provinciale school wil haar riante infrastructuur vanaf volgend schooljaar ter beschikking stellen van nog meer jongens en meisjes.

“We starten met onderwijs type 2 voor kinderen met een mentale beperking”, zegt directrice Sabine Claeys. “Binnen ons provinciaal onderwijs zijn we daarin uniek. Kinderen met een beperking zitten nu nog vaak in het reguliere onderwijs. Meer en meer zien we dat ze die druk moeilijk aankunnen.”

“Door onze specifieke aanpak en expertise, die onze leerkrachten opdoen door zich voortdurend te professionaliseren in het begeleiden van leerstoornissen, willen wij daar een antwoord op bieden. We streven naar een grote vorm van integratie van de nieuwe leerlingen met de andere kinderen. We gaan ze niet op een aparte speelplaats of in een afzonderlijk stuk van de school duwen.”

Intussen wil De Zeppelin ook nieuwe initiatieven opzetten. Dit jaar staan een moestuin, kruidenbakken, een kippenren en een bloemenweide op het te doen-lijstje. Volgend jaar volgen een avontuurlijke speelzone, een openluchtklasje en een knuffelboerderij met neerhofdieren, waar kinderen de schaapjes en geitjes kunnen aaien én verzorgen.

Meer opengebloeid

“De verhuizing naar een groene omgeving heeft zowel onze leerlingen als onze leerkrachten heel veel deugd gedaan”, vertelt de directrice nog. “Iedereen is nog meer opengebloeid, iedereen komt tot rust. We willen de troef van onze unieke site in de natuur verder uitspelen en leeractiviteiten afwisselen met buitenactiviteiten. Zo laat je kinderen samenwerken en leer je ze ook op een andere manier kennen.”

De Zeppelin wil haar bestaande en nieuwe infrastructuur zo ruim mogelijk ter beschikking stellen. “De school heeft, sinds de start op de nieuwe campus, al heel wat contacten gelegd en concrete voorstellen klaar om de infrastructuur open te stellen voor de lokale gemeenschap. We mikken vooral op jeugdverenigingen, sportclubs en culturele verenigingen.”

BRON: www.nieuwsblad.be

Related posts

Commentaar