Waarschoot – Gemeente bewust van dreigende leegstand: “Veel familiezaken zonder opvolging”

De gemeente Waarschoot werkt aan een plan om het lokale ondernemerschap te ondersteunen. Veel familiezaken in het centrum zitten namelijk zonder opvolgers. “We willen anticiperen op die mogelijke leegstand.”

De komst van grote spelers Action en Bel&Bo naar de N9 in Waarschoot, veroorzaakte toch wat deining bij de lokale ondernemers. De angst dat dergelijke ketens klanten uit de centrumstraten houden zit er bij sommigen stevig in. Anderen hopen dan weer dat de ketens net meer volk naar Waarschoot én de centrumstraten zullen lokken.

Het gemeentebestuur snapt dat het de lokale handelaars moet ondersteunen en trok naar hen met een enquête. “Een eerste stap van ons plan voor lokaal ondernemen. Zo willen we duidelijkheid krijgen over wat onze ondernemers zelf willen”, zegt Jochen De Smet (Open VLD), schepen van Lokale Economie.

156 zelfstandigen bevraagd

Oppositielid Jurgen Blomme (SP.A-plus) vroeg naar cijfers tijdens de jongste gemeenteraad en kreeg die ook. “We stuurden de vragenlijst naar 156 zelfstandigen en kregen van 85 van hen een antwoord. Met die antwoorden gaan we nu aan de slag voor een concreet plan dat voor de zomer klaar moet zijn”, zegt schepen De Smet.

Groen Waarschoot deed enkele suggesties met een flyercampagne. Zij zijn voorstander van onder andere een stop op baanwinkels en een hogere leegstandheffing. “Maar een belasting op leegstand komt er zeker niet”, zegt schepen De Smet. “We denken dat belasten het ondernemerschap niet zal stimuleren, daarom zullen we inzetten op enkele motiverende acties om starters naar Waarschoot te halen.”

Waarschoot-app

En dat zal nodig zijn om toekomstige leegstand tegen te gaan. Want na het sluiten van Slagerij Dobbelaere en Bakkerij De Vriendt dreigen nog zaken te verdwijnen. “We beseffen dat veel zaken in bijvoorbeeld de Stationsstraat familiezaken zijn. En vaak hebben zijn geen opvolgers klaarstaan”, zegt de schepen. “Het is dus zaak van snel te handelen en ons te wapenen tegen die potentiële leegstand.”

Wat er zeker komt is een Waarschoot-app. “Geen app zoals veel gemeenten hebben, maar eentje die echt een verlengstuk wordt van de diensten van het gemeentehuis. Uiteraard zal de lokale handel ook kunnen profiteren. Via de app kunnen we de zaken promoten, net als onze vernieuwde Waarschoot-bon.” De app moet nog ontwikkeld worden. De gemeente maakt daarvoor 12.000 euro vrij, driekwart van dat bedrag wordt gesubsidieerd.

BRON: www.nieuwsblad.be

Related posts

Commentaar